۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۴, دوشنبه

اما گلدمن , زنی که انتخابات را تحریم کرد !

چیزی به انتخابات نمانده . گروهی دوستان طرفدار تحریم انتخابات هستند و انتخابات را تا زمانی که قانون همچنان مستبدانه است , انتصابات می دانند و گروهی دیگر شرکت در انتخابات را راه حل عقب نشینی حاکمان مستنبد ایران می دانند .
مشغول مطالعه ی آثار یکی از فمینیستها و آنارشیستها مشهور" اما گلدمن Emma Goldman " بودم که به مساله ی جالبی برخوردم .
اما گلدمن (۲۷ ژوئن ۱۸۶۹-۱۴ مه ۱۹۴۰) آنارشیستی بود که به خاطر فعالیتهای سیاسی، نوشته‌ها و سخنرانی‌هایش مشهور است. گلدمن نقشی اساسی در توسعه فلسفه سیاسی آنارشیسم در امریکای شمالی و اروپای اوایل قرن بیستم داشت.
در روسیه متولد شد . فقر او را مجبور به کار در نوجوانی کرد . پس از مدتی به آمریکا مهاجرت کرد . مطالعاتش و نگاهش به جامعه ی آن روز او را به یکی از آنارشیستهای بنام آمریکا بدل مرد .
او نقشی کلیدی در جنبش آنارشیسم در آمرکای شمالی دارد . مقاله ها و سخرانیهای او در مورد آزادی , حقوق زنان , کاپیتالسم و همجنس گرایی او را چهره ای شاخص در میان فمینیستها و آنارشیستها کرده است .
چندین بار به جرم تحریک مردم به شورش و دفاع از حق سقط جنین به زندان افتاد .
او با اینکه خود یک فمینیت تمام عیار بود ولی با "جنبش اعطای حق رای به زنان" مخالفت می کرد . تحلیل او این بود که زنان تا هنگامیکه از دیگر حقوق خود محرومند اعطای چنین حقی به آنها فقط برای سو استفاده ی مردان از رای آنها برای رسیدن به قدرت است .
او می گفت زمانی با این جنبش موافق است که زنان کاملا با مردان در قانون برابر دانسته شوند . او به مخالفت خود ادامه داد اما زنان به پای صندقهای رای رفتند و گام به گام به پیش رفتند و حال در آمریکا کانادا و اروپا و ... آنها به حقوقشان دست یافته اند و به مبارزه ی خود در راه رسیدن به حقوقشان افتخار می کنند .
منابع :
1.Goldman, Anarchism

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر